Geplaatst op

Fotografisch sociaal-realisme op de korrel

De Amerikaans-Litouwse fotograaf Ben Shahn (1898-1969) legt een rondtrekkende fotograaf vast in Columbus, Ohio. 1938. Shahn werkt voor de Farm Security Administration (1937-1942) van Roy Stryker. Een project als onderdeel van de New Deal om het Amerikaans platteland in beeld te brengen. Rond 1920 installeert een Russische straatfotograaf zich tussen hoge bomen. Het beeld is scherp. Soms houden fotografen elkaar bezig.

Foto 1: Ben Shahn, Rondtrekkende fotograaf, Columbus, Ohio, 1938

Foto 2: Straatfotograaf Soviet-Unie, omstreeks 1920. Credits: RIA Novosti

4 Reacties op “Fotografisch sociaal-realisme op de korrel

  1. Thanks for this ! maar is dat alles wat je hebt te melden? De geschiedenis achter dit “great depression project” van Ryker is fantastisch. En dan geef je een link zonder info met werkelijk fantastische propaganda werk van de communisten.

    Hoewel documenteren kan worden gezien als enkel vastleggen, denk ik dat dergelijk materiaal een enorme inpact kan hebben op beeldvorming en een instrument is in massa manipulatie.

    Koek

  2. @Richard
    In dit blog stip ik onderwerpen aan. Wijs ik op verbanden. Dat gaat gepaard met weglaten. Da’s mijn methode. Ik besef de tekortkomingen daarvan, maar kies ervoor.

    Het verschil tussen Amerikaanse en Russische propaganda uit die periode is interessant. Hoe verschillend ook van karakter. Zeker als het gethematiseerd wordt in de fotografie zelf. Allebei direct vanuit de overheid georganiseerd. Niets voor niets probeerden de Republikeinen de New Deal af te schilderen als een communistisch project.

    De lezer hoeft dat niet allemaal tegelijk te beseffen, maar als er iets van die associaties blijft hangen ben ik tevreden. En ja, Ryker verdient inderdaad meer ruimte.

    De specificaties van de Russische straatfotograaf heb ik jammergenoeg niet kunnen achterhalen. Ik heb tot in de digitale archieven van het nog steeds bestaande Russische persbureau Novosti gezocht, waarnaar ik verwijzingen vond, maar heb de foto uiteindelijk toch niet kunnen traceren. Die ontbrekende gegevens zijn zeker een gemis.

  3. thanks again bud

  4. Pingback: Russell Lee verbeeldt Amerika voor de Amerikanen (1936-1944) « George Knight Kort

Geef een reactie

