Geplaatst op

Seydou Keita: Sociale mobiliteit

Gagosian Art Gallery introduceert in 1997 een onbekende fotograaf uit Mali. Zo werkt de kunsthandel. Seydou Keïta (1921-2001). De portretfotograaf wordt op slag bekend en geniet in zijn laatste jaren roem.

Zijn studio in Bamako bevatte rekwisieten. Zoals fietsen, scooters en auto’s. Men dacht vanwege die variatie aan twee- en vierwielers zelfs dat-ie rijk was. Of de Vespa’s ook reden blijkt niet uit de stille beelden.

Het jongetje met de fiets spiegelt het Franse leven. Een gedraaid iconisch beeld. Lachen om zijn witte kousen die niet wit zijn. Of is het meer dan lachen? Seydou Keïta toont de ambitie van een middenklasse. Als genie van het gewone. Die lof komt hem in zijn laatste jaren toe.

Foto 1: Seydou Keïta, Homme au Scooter, 1952-1955

Foto 2: Seydou Keïta, zonder titel, 1952-55

Foto 3: Seydou Keïta, L’enfant À La Bicyclette, 1997

5 Reacties op “Seydou Keita: Sociale mobiliteit

  1. ik ben een absoluut fan van deze man!

  2. jasmijn

    Roman Holliday op zijn afrikaans
    ik zie ze zo het afrikamuseum binnenrijden

    fijne kerst, dat slaat nergens op want ik ken je van geen kanten maar vandaag kreeg ik een kerstkaart van iemand die ik niet kende en ik vond dat best wel aardig.

  3. @jasmijn
    Ook een goeie kerst gewenst. Wat bijzonder dat je een kerstkaart van een onbekende krijgt. Misschien is dat wel de ultieme kerstgedachte.

  4. ik heb prachtige foto maar kan deze nergens vinden. tip?

  5. @Gert
    Welke kun je niet vinden?

Geef een reactie

