Geplaatst op

Kunst van het Vallen: Bas Jan Ader en Asimo

Vallen is een kunst. Dat weet ik omdat ik met een gekneusde enkel aan huis gebonden ben. Ik viel verkeerd. Traplopen is een expeditie. Dat weet robot Asimo van Honda. Het mooist valt Bas Jan Ader in 1971. Met zijn minimalistische herinnering aan de Sprong in de Leegte uit 1960 van Yves Klein. Bas Jan Ader die in 1975 voorgoed in de leegte verdwijnt.

Struikelen is stotteren als vallen spreken is. Het Engelse ‘Stumbling‘ verbeeldt het gestrompel. De elegantie van het vallen door Yves Klein en Bas Jan Ader maakt jaloers. Hun val is kunst. Zonder verstuikte enkel.

Foto: Bas Jan Ader valt voor de vuurtoren van het Zeeuwse Westkapelle, 1971

7 Reacties op “Kunst van het Vallen: Bas Jan Ader en Asimo

  1. selmasalo

    Heel heel mooi, dat ‘geval’…

    En, hoewel ik het naar voor je vind (het zeer pijnlijke van zo’n enkel kennende) moet ik wel een beetje grinniken om het werkwoord ‘knuizen’ 😉

  2. @Selmasalo
    Oef, een typefout. Goed gelezen van je. Gekneusde dus.

  3. jack pastoor ⋅

    @GK: misschien is vallen wel een kunst, weet ik eigenlijk niet, maar het is zeker weten het mooist bij volledige overgave. Indien je accepteert dat je valt en daardoor de val min of meer kan sturen of bijsturen scheelt dat een hoop blessures. Vooral mensen die als een plank tegen de wereld slaan lopen schade op. Ook hier geldt “Roll with the punches”.

    Ik ben ervaringsdeskundige aangezien ik denk ik tenminste eens per paar maanden een tuimeling maak en gedurende mooie zomerse dagen – wanneer ik veel op de fiets in het bos zit – wekelijks.

    Beterschap met je gekneusde enkel.

  4. Wllm Kalb

    Vallen gaat meestal zo snel dat je reageert in een reflex, het lijkt me dus heel moeilijk om vallen te ‘oefenen’. Wel kan je veel doen aan de preventie. Niet te snel de trap af, zorgen voor goede schoenen, etc.
    Sterkte en gelukkig kan je nog schrijven.

  5. @Jack
    Dank je.

    @Wilm
    Ja, achter de computer gaat nog. Het vallen oefenen? Daar begin ik nog maar even niet aan.

  6. Anoniem ⋅

    als de vijand aankomt en je staat voor een etalage
    wat doe je dan? je laat je vallen

  7. Pingback: Valt Imran Khan omhoog of omlaag van podium? | George Knight

Geef een reactie

