Geplaatst op

Levenswandel Dance Hall: 1954

Londen, 1954. Teddy (=Edwardian) Girls worden bewonderd door Teddy Boys. Strak in het pak. Terugblikkend op de jaren 1952-1956 zegt Simon Napier-Bell dat het begrip en de naam rock’n’roll en teenager geleidelijk ontstaan. Halbstarken in Duitsland, Teddy Boys in Engeland of Nozems in Nederland. Tieners zoeken een identiteit. Het ontstaan van jongerencultuur gaat niet gelijk op met de rock’n’roll, maar krijgt er smoel door. Wat toen de ouderen schrik aanjoeg doet nu vertederend aan.

George Zimbel (1929) noemt zichzelf een documentaire fotograaf. Hij zegt dat het de informatie is die de kijker pakt, maar pas de fotograaf bindt het door zijn persoonlijke kijk en technische kennis samen. In 1954 heeft de vetkuif in een New Yorks-Ierse danshal bekijks. Zimbel schept diepte en onderscheid en voegt zijn blik toe aan de vele blikken die alle kanten opschieten. Signalen ventileren boodschappen na sluitingstijd.

Foto 1: Teddy Girls are admired by a group of Teddy Boys at Clapham Common, South London in 1954

Foto 2: George Zimbel, Irish Dancehall, The Bronx 1954 ©George S. Zimbel 1954/2007

Foto 3: Teddy Boys Mecca Dance Hall, Tottenham London 1954

3 Reacties op “Levenswandel Dance Hall: 1954

  1. lidy ⋅

    George, telkens vergeet ik het jou te vragen. Het gaat om het volgende: ik kreeg ooit bij een krant, welke ben ik vergeten, een boekje over Miles Davis met daarbij een CD, birth of the cool. Zelf heb ik geen belangstelling voor jazz, maar ik dacht misschien kan ik jou daar blij mee maken. Zo ja, stuur me dan een mailtje met je adres, dan stuur ik het op.

  2. @Lidy
    Da’s ontzettend aardig van je. Het was bij de NRC meen ik. Zelf heb ik de CD ook weggegeven omdat ik al een uitgebreide versie van ‘Birth of the Cool’ had. Over het boekje ga ik maar niets opmerken. Ik vind het prachtige muziek. In ieder geval bedankt voor het aanbod.

  3. Lidy ⋅

    Geen dank 🙂

Geef een reactie

