Geplaatst op

Vladimir Nabokov door Carl Mydans: 1958

Vladimir Nabokov (1899-1977) was een invloedrijke Russische schrijver. Met zijn familie vluchtte hij voor de communisten en woonde in Berlijn en Parijs. In 1940 emigreerde hij naar de VS om daar in 1961 weer te vertrekken. Met zijn vrouw Véra trok hij in het Montreux Palace Hotel.

Bekend is Nabokov door zijn roman Lolita (1955) dat een schandaal en een succes wordt. Geen enkele gerenommeerde uitgeverij wilde het uitgeven zodat Nabokov bij de marginale Olympia Press in Parijs van Maurice Girodias uitkomt. Stanley Kubrick maakt er in 1962 een film van.

Nabokov voorzag tijdens zijn Amerikaanse jaren in zijn onderhoud door literatuur te geven op universiteiten. Hij woont vanaf 1953 in Ithaca, New York waar fotojournalist Carl Mydans hem in 1958 fotografeert. Nabokov werkt met systeemkaarten in zijn auto dat zijn kantoor is. Op weg naar een volgende bestemming. Om aan de analyse te ontkomen.

Foto 1, 2 en 3: Carl Mydans, Vladimir Nabokov in car, Ithaca, 1958

Foto 4: James Mason als Humbert Humbert en Sue Lyon als Dolores Haze in Lolita (1962) van Stanley Kubrick

5 Reacties op “Vladimir Nabokov door Carl Mydans: 1958

  1. War bedoel je met ‘om aan de analyse te ontkomen?’ Ik weet dat hij Freud en de psychoanalyse verfoeide, maar dat bedoel je waarschijnlijk niet.

  2. @Zichvanverre
    Dat bedoelde ik wel. Het beste voorbeeld daarvoor vind ik zijn relatie met zijn jonge tante in ‘Speak, Memory ‘. Die hem aan het schaken verslingerd maakte. Als vanouds wordt het oudste spel in de verklaringen als een sublimatie voor iets gezien. Maar voor wat?

  3. Nou ja, neuken he?! Al die schakers zijn wereldvreemde weirdo’s zonder seks, nou ja, vele. Jan Hein Donner schreef in De Koning dat schakers hetzelfde schuldbewustzijn hebben, nl over het feit dat ze hun strijd niet in het leven maar op de 64 vlakken leveren. Vorig jaar was Freudjaar en ik kreeg sterk de indruk dat men zich niet meer over Freud durft uit te spreken, sinds hij zo aan erosie en inflatie onderhevig is geraakt. Je schrijft: hij zocht steeds een nieuwe bestemming om aan de analyse te komen, dat begreep ik niet. Ik vind Nabokov een schitterende maar moeilijke schrijver. Lolita las ik twee maal (in verschillende vertalingen), tot vlak voor het einde. Op Turner classic movies komt de film vaak langs. Heb me altijd afgevraagd hoe hij aan het onderwerp kwam. Hij zegt het naar aanleiding van een klein krantenbericht te hebben gecomponeerd, en wuifde persoonlijke inhoudelijke betrokkenheid weg als Weense kwakzalverij. Humbert Humbert’s aandacht voor ‘sprinkhaandijen’ is voor mij herkenbaar, al ben ik godzijdank niet als hem.

  4. @Zichvanverre
    De Amerikaanse psycholoog en schaker Reuben Fine heeft ooit een prachtig boek geschreven over de psyche van de schaker. Op het niveau dat het slaan van de koning iets te maken heeft met vadermoord.

    Ja, Sigmund Freud ligt al op de grond, en dan ga je niet natrappen. Maar Nabokov deed het natuurlijk in de tijd dat Freud nog alom respect genoot.

    Een theorie over Nabokov was dat-ie een man voor mannen was. Ik weet het niet maar door m’n zijdelingse opmerking over het ontlopen van analyse probeerde ik dat te zeggen zonder het te zeggen.

  5. Pingback: Schaker slaat tegenstander een hersenschudding. What’s new? « George Knight

Geef een reactie

